WEWNATRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. zmieniajacego rozporzadzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. §1 ZASADY I TRYB OCENIANIA WEWNATRZSZKOLNEGO §2 JAWNOSĆ OCEN §3 DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ §4 KLASYFIKACJA SRÓDROCZNA I KONCOWA §5 SKALA OCEN §6 WYMAGANIA §7 PROMOWANIE UCZNIÓW §8 EGZAMIN POPRAWKOWY §9 EGZAMIN KLASYFIKACYJNY §10 OCENA ZACHOWANIA . Tryb wnoszenia wniosku o ponowne ustalenie oceny . Szczegółowe kryteria oceny zachowania uczniów o I. Stosunek do nauki o II. Frekwencja o III. Rozwój własnych uzdolnień i zainteresowań o IV. Takt i kultura w stosunku do ludzi o V. Dbałosć o wyglad zewnetrzny o VI. Sumiennosc, poczucie odpowiedzialnosci o VII. Postawa moralna i społeczna ucznia o VIII. Przestrzeganie zasad bezpieczenstwa o IX. Postawa wobec nałogów i uzalenień o X. Projekt edukacyjny o Ustalenia koncowe Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 1 z 10 ZASADY I TRYB OCENIANIA WEWNATRZSZKOLNEGO §1 1. Ocenianie wewnatrzszkolne osiagnieć ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postepów w opanowaniu przez ucznia wiadomosci i umiejetnosci w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikajacych z programów nauczania oraz formułowania oceny. 2. Ocenianie wewnatrzszkolne ma na celu : . poinformowanie ucznia o poziomie jego osiagnieć edukacyjnych i postepach w tym zakresie, . pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, . motywowania ucznia do dalszej pracy, . dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postepach, trudnosciach i specjalnych uzdolnieniach ucznia, . umoliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej. 3. Ocenianie wewnatrzszkolne obejmuje : . formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), . bieace ocenianie i sródroczne klasyfikowanie wg skali podanej niej, . przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych na koniec semestru (roku szkolnego) i warunki ich poprawienia. JAWNOSĆ OCEN §2 1. Nauczyciele na poczatku kadego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikajacych realizowanego przez siebie programu nauczania oraz ze sposobów sprawdzania osiagnieć edukacyjnych uczniów i warunkach oraz trybie uzyskania wyszej ni. przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiazkowych i dodatkowych zajeć edukacyjnych. 2. Wychowawca klasy na poczatku kadego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych) o zasadach oceniania zachowania. 3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ §3 1. Nauczyciel jest zobowiazany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej obniyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudnosci w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemoliwiajace sprostaniu wymaganiom edukacyjnym wynikajacym z programu nauczania. 2. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajeć technicznych, plastyki, muzyki i zajeć artystycznych naley w szczególnosci brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiazywaniu się z obowiazków wynikajacych ze specyfiki tych zajec.. 3. W uzasadnionych przypadkach uczeń moe być zwolniony na czas okreslony z zajeć wychowania fizycznego, zajeć komputerowych, informatyki. 4. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajeć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych moliwosciach uczestniczenia w tych zajeciach, wydanej przez lekarza lub poradnię specjalistyczna. 5. W przypadku zwolnienia ucznia z zajeć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony". KLASYFIKACJA SRÓDROCZNA I KONCOWA §4 1. Rok szkolny podzielony jest na 2 semestry. 2. Klasyfikacja sródroczna przeprowadzona jest raz w ciagu roku szkolnego w terminie styczen. Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 2 z 10 3. Klasyfikacja koncoworoczna polega na podsumowaniu osiagnieć ucznia w danym roku szkolnym z zajeć edukacyjnych okreslonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny z zachowania (przeprowadzona jest w czerwcu). 4. Na 2 tygodnie przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej poszczególni nauczyciele informują uczniów o przewidywaniach dla nich ocenach. W tym samym terminie (2 tygodnie) wychowawca informuje na pismie lub przy uyciu poczty elektronicznej rodziców o spodziewanych ocenach ucznia. 5. Uczniowie uprawnieni do zdawania egzaminu klasyfikacyjnego składają go w terminie do 2 -4 tygodni, lecz nie wczesniej ni. 1 tydzień po posiedzeniu rady klasyfikacyjnej (§3 Ust. 1, pkt.3 Rozp.). SKALA OCEN §5 1. W klasach I -III gimnazjum : a) ocena klasyfikacyjna koncowa wyraona jest w stopniach wg skali 1-6 : 1. niedostateczna 2. dopuszczajaca 3. dostateczna 4. dobra 5. bardzo dobra 6. celujaca b) ocena bieaca wyraona jest w tej samej skali, przy czym dopuszcza się stosowanie plusów (+) i minusów (-). 2. Nauczyciel na poczatku roku szkolnego informuje uczniów, rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych. Informacja dotyczy: . wymagań programowych wyraonych na 2 poziomach, . nauczyciel przedmiotu wystawia ocenę uznaniowo, a nie arytmetycznie, . wymagań zobowiazujacych ucznia do udziału w sprawdzaniu osiagnieć metodami wskazanymi przez nauczyciela. 3. Dla umoliwienia bieacego informowania uczniów i rodziców podsumowania osiagnieć uczniów klasy oraz dokumentowania pracy nauczyciele gromadzą informacje bieace dotyczace: . osiagnieć i braków (karta ucznia, karta klasy, karta informacyjna lub inne), . wyników sprawdzania osiagnieć uczniów (stronna w dzienniku). 4. Zasady przeprowadzania prac klasowych i sprawdzianów oraz poprawiania ocen czastkowych: . zjezyka polskiego, matematyki, biologii, historii oraz jezyków obcych przeprowadza się co najmniej 1 pracę klasową w semestrze, . prace klasowe muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz ich termin zanotowany w dzienniku, . w jednym tygodniu uczniowie nie mogą pisać wiecej ni. 3 prac klasowych (nie w tym samym dniu), poza przypadkami, w których uczniowie zmienili termin pracy klasowej na własne yczenie, . w przypadku nieobecnosci ucznia na pracy klasowej, nauczyciel moe sprawdzić wiadomosci i umiejetnosci z zakresu tej pracy klasowej w wybranej przez siebie formie. WYMAGANIA §6 1. Wymagania na ocenę dopuszczajacą obejmują tresci: . niezbedne w uczeniu się danego przedmiotu, . potrzebne w yciu. Wskazują na braki w opanowaniu wiadomosci i umiejetnosci okreslonych w podstawach programowych, a take na opanowaniu w znacznym stopniu wiadomosci i umiejetnosci podstawowych. 2. Wymagania podstawowe na ocenę dostateczną obejmują tresci: . najwaniejsze w uczeniu się danego przedmiotu, . łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego, . o niewielkim stopniu złoonosci, a wiec przystepne, . czesto powtarzajace się w programie nauczania, . dajace się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, . okreslone programem nauczania na poziomie nie przekraczajacym wymagań zawartych w podstawach programowych, Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 3 z 10 . głównie proste, uniwersalne umiejetnosci, w mniejszym zakresie wiadomosci. 3. Wymagania podstawowe na ocenę dobrą obejmują tresci: . istotne w strukturze przedmiotu, . bardziej złoone, mniej przystepne anieli tresci zaliczone do wymagań podstawowych, . uyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalnosci, . o zakresie przekraczajacym wymagania zawarte w podstawach programowych, . wymagajace umiejetnosci, stosowanie wiadomosci w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z lekcji i podrecznika. 4. Wymagania podstawowe na ocenę bardzo dobrą obejmują tresci: . złoone, trudne, wane do opanowania, . wymagajace korzystania z rónych zródeł, . uniemoliwiajace rozwiazywanie problemów, . posrednio uyteczne w yciu pozaszkolnym, . pełne opanowanie programu. 5. Wymagania podstawowe na ocenę celujacą obejmują tresci: . znacznie wykraczajace poza program nauczania, . stanowiace efekt samodzielnej pracy ucznia, . wynikajace z indywidualnych zainteresowan, . zapewniajaca pełne wykorzystanie wiadomosci dodatkowych. PROMOWANIE UCZNIÓW §7 1. Poczawszy od klasy I gimnazjum, uczeń otrzymuje promocje do klasy programowo wyszej, jeeli ze wszystkich obowiazkowych zajeć edukacyjnych, okreslonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wysze od oceny niedostatecznej z zastrzeeniem § 8. 2. Poczawszy od klasy I gimnazjum, uczen, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiazkowych zajeć edukacyjnych srednią ocen co najmniej 4,75 oraz bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyszej z wyrónieniem. 3. Laureaci finalisci konkursów przedmiotowych o zasiegu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum, otrzymują z danych zajeć edukacyjnych celujacą roczną (semestralna) ocenę klasyfikacyjna. 4. Uczen, który nie spełnił warunków okreslonych w ust. 2 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyszej i powtarza klasę z zastrzeeniem §8. 5. Uczen, który w wyniku klasyfikacji otrzymał negatywną opinię trenera (dyscypliny sportowej), na wniosek rodzica, zostaje przeniesiony do swojej macierzystej szkoły (rejonowej) w celu realizacji obowiazku szkolnego. EGZAMIN POPRAWKOWY §8 1. Poczawszy od klasy I gimnazjum, uczeń który w wyniki klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiazkowych zajeć edukacyjnych, moe zdawać egzamin poprawkowy. 2. Egzamin poprawkowy składa się z czesci pisemnej oraz ustnej, z wyjatkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajeć artystycznych, zajeć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formacwiczeń praktycznych. 3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich. 4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w skład komisji wchodza: . dyrektor szkoły albo wicedyrektor szkoły -jako przewodniczacy komisji, . nauczyciel prowadzacy dane zajecia edukacyjne -jako egzaminator, . nauczyciel prowadzacy takie same lub pokrewne zajecia edukacyjne . jako członek komisji. 5. Nauczyciel, o którym mowa w Ust. 4 pkt. 2, moe być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prosbe, lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku nauczyciel szkoły powołuje jako osobę egzaminujacą innego nauczyciela prowadzacego takie same zajecia edukacyjne. Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 4 z 10 6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporzadza się protokół zawierajacy: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisje. 7. Uczen, który z przyczyn losowych nie przystapił od egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, moe przystapić do niego w dodatkowym terminie, okreslonym przez dyrektora szkoły nie pózniej ni. do konca wrzesnia. 8. Uczen, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klase. 9. Ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna. 10. Uwzgledniajac moliwosci edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum Rada Pedagogiczna moe jeden raz w ciagu całego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyszej z jednych obowiazkowo zajeć edukacyjnych pod warunkiem, e zajecia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania i realizowane w klasie programowo wyszej. EGZAMIN KLASYFIKACYJNY §9 1. Uczeń moe być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajeć edukacyjnych, jeeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecnosci ucznia za zajeciach edukacyjnych przekraczajacych połowę czasu przeznaczonego na te zajecia w szkolnym planie ucznia. 2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecnosci moe zdawać egzamin klasyfikacyjny. 3. Na wniosek nieklasyfikowanego z powodu nieobecnosci nie usprawiedliwionej, lub na prosbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna moe wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. 4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje równie. uczen: . realizujacy na podstawie odrebnych przepisów indywidualny tok lub program nauki, . spełniajacy obowiazek szkolny lub obowiazek nauki poza szkołą oraz zmienia szkołę . 5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzony dla ucznia, o którym mowa w ust.4 pkt. 2, nie obejmuje obowiazkowych zajeć edukacyjnych; technika, zajecia techniczne, informatyki, plastyka, muzyka, zajeć artystycznych i wychowanie fizyczne oraz dodatkowe zajecia edukacyjne 6. Egzamin klasyfikacyjny składa się z czesci pisemnej oraz ustnej, z wyjatkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajeć artystycznych, informatyki, technologii informacyjnej, techniki, zajeć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formacwiczeń praktycznych.. 7. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). 8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel własciwego przedmiotu w obecnosci nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu. 9. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą : a) dyrektor albo wicedyrektor -jako przewodniczacy komisji, b) nauczyciele zajeć edukacyjnych okreslonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy. 10. Przewodniczacy komisji ustala z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami ) liczbę zajeć edukacyjnych, z których uczeń moe zdawać egzamin w ciagu jednego dnia. 11. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów-rodzice (prawni opiekunowie) ucznia. 12. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporzadza się protokół zawierajacy: a) imiona i nazwiska składu komisji, b) termin egzaminu, c) zadania egzaminacyjne, d) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny, e) do protokołu dołacza się prace pisemne ucznia i zwiezłą informację o ustnych odpowiedziach uczniach, f) protokół stanowi załacznik do arkusza ocen 13. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajeć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się nieklasyfikowany. 14. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeenia do dyrektora szkoły, jeeli uznaja, e roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajeć edukacyjnych lub roczna ocena z zachowania została Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 5 z 10 ustalona nie zgodnie z przepisami prawa dotyczacymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeeniami mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakonczeniu zajeć dydaktycznych. 15. W przypadku stwierdzenia wyej wymienionego uchybienia w ust. 14 dyrektor szkoły powołuje komisje: a) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny z zajeć edukacyjnych w skład komisji wchodza: dyrektor albo wicedyrektor -przewodniczacy, nauczyciel prowadzacy dane zajecia, dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, oraz nauczyciel prowadzacy takie same zajecia edukacyjne, b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania w skład komisji wchodza: dyrektor albo wicedyrektor-przewodniczacy, wychowawca klasy, pedagog, psycholog, wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel, prowadzacy zajecia edukacyjne w danej klasie, przedstawiciel samorzadu uczniowskiego i przedstawiciel Rady Rodziców. 16. W przypadku rocznej (semestralnej) oceny z zajeć edukacyjnych sprawdzian wiadomosci przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej i ustala się roczną (semestralna) ocenę klasyfikacyjną z danych zajeć edukacyjnych. 17. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania ustala się ocenę w drodze głosowania zwykłą wiekszoscią głosów, a w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczacego komisji. 18. Nauczyciel prowadzacy dane zajecia edukacyjne moe być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prosbe, szczególnie w uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzacego takie same zajecia edukacyjne, a powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole nastepuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły. 19. Ustalona przez komisje roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajeć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania nie moe być nisza od ustalonej wczesniej oceny. Ocena ustalona przez komisje jest ostateczna z wyjatkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajeć edukacyjnych, która moe być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. 20. Uczen, który z przyczyn losowych nie przystapił od egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, moe przystapić do niego w dodatkowym terminie okreslonym przez dyrektora szkoły nie pózniej ni. do konca wrzesnia. OCENA ZACHOWANIA §10 Skala ocen z zachowania jest nastepujaca: Ocena Skrót Wzorowe wz bardzo dobre bdb Dobre db Poprawne pop nieodpowiednie ndp Naganne ng Przy ustalaniu szkolnej oceny z zachowania bierze się pod uwagę przede wszystkim postawy ucznia ujawnione podczas zajeć organizowanych przez szkołe, w czasie gdy uczeń jest pod opieką szkoły albo gdy szkołę reprezentuje. W szczególnych wypadkach, wpływ na ocenę z zachowania ma postawa ucznia poza szkoła, jeeli w sposób raacy narusza ono zasady współycia społecznego -np. internat. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy w oparciu o szczegółowe kryteria zawarte w tym dokumencie. Ocena ta jest ostateczna. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeenia jesli uznaja, e roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami ustalania tej oceny nie pózniej ni. 7 dni od dnia zakonczenia zajeć dydaktyczno -wychowawczych. Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 6 z 10 Tryb wnoszenia wniosku o ponowne ustalenie oceny: Wniosek (odwołanie) o ponowne ustalenie przez wychowawcę klasy oceny z zachowania moe być złoony przez zainteresowanego ucznia (w przypadku gdy uczeń jest pełnoletni) lub jego rodziców (opiekunów) tylko w przypadku jeeli wychowawca: . nie zastosował kryteriów ustalonych poniej dla danej oceny, . nie zasiegnał opinii członków Rady Pedagogicznej ucznia w sprawie wystawienia przez siebie oceny z zachowania. Pisemny wniosek adresowany do Rady Pedagogicznej składa na rece wychowawcy klasy, który ma obowiazek przedstawić wniosek Radzie na najbliszym posiedzeniu. Wniosek musi zawierać odpowiednie uzasadnienie. Jeeli w wyniku wniosku wychowawca zmieni ocenę -ocena ta jest ostateczna. Jeeli Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu wychowawcy uzna, e wniosek jest bezpodstawny -pierwsza ocena jest ostateczna. Wniesienie wniosku oraz decyzje jakie podjeto podlegają zaprotokołowaniu w protokólarzu Rady Pedagogicznej. Szczegółowe kryteria oceny zachowania uczniów. 1. Zachowanie ucznia ocenia się w dziesieciu kategoriach opisowych oznaczonych znakami rzymskimi. Zadaniem nauczyciela jest wybranie w kolejnych kategoriach sposród poszczególnych zapisów tego zdania, które najlepiej charakteryzuje ucznia w opinii wychowawcy, innych nauczycieli (lub innych członków społecznosci). Cyfra przy wybranym zapisie oznacza liczbę punktów w danej kategorii. Suma punktów zamieniona jest na ocenę według zasad wymienionych w ustaleniach koncowych. 2. Ocenę z zachowania wystawia wychowawca, w oparciu o arkusz informacyjny uzyskany od nauczycieli uczacych w danej klasie i dołaczonego do dokumentacji klasy oraz na podstawie Karty samooceny ucznia. W przypadkach trudnych i indywidualnych wskazana jest konsultacja z pedagogiem szkolnym (uczniowie niedostosowani, trudni wychowawczo). W sytuacjach spornych decyzję podejmie Rada Pedagogiczna. I. Stosunek do nauki. W stosunku do swoich moliwosci, wkładu pracy i innych uwarunkowan, uczeń osiaga wyniki: 4 -maksymalne -srednia 4,75 i wysza 3 -dosć wysokie -srednia 4,0 do 4,74 2 -przecietne -srednia 3,0 do 3,9 1 -raczej niskie -srednia 2,0 do 2,9 0 -zdecydowanie zbyt niskie -srednia < 2,0 II. Frekwencja. 4 -uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecnoscii spóznien. 3 -0 nsp, 3 sp 2 -0 nsp, 4 do 6 sp 1 -1-3 nsp, 7 do 10 sp 0 -powyej 3 nsp, powyej 10 sp oraz w przypadku notorycznych nieobecnosci na treningach zgłoszonych przez trenera. III. Rozwój własnych uzdolnień i zainteresowan. 3 -uczeń uczestniczy w zajeciach szkolnych i pozaszkolnych kół zainteresowan, naukowych albo prowadzi aktywne samokształcenie albo w innej formie rozwija swoje moliwosci, co przynosi mu osiagniecia w postaci certyfikatów, sukcesów naukowych, artystycznych, sportowych, lub w innych dziedzinach. 1 -uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem, satysfakcjonuje go uzyskiwanie przecietnych wyników w nauce i sporcie . 0 -uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem ani uzyskiwaniem chocby przecietnych wyników w nauce szkolnej. IV. Takt i kultura w stosunku do ludzi. 3 -uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa i umiejetnosć dyskusji, a jego postawa nacechowana jest yczliwoscią w stosunku do otoczenia . Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 7 z 10 2 -zdarzyło się 1 , e uczeń zachował się nietaktownie lub nie zapanował nad emocjami i wyraził się niekulturalnie. 1 - uczeń uył wulgaryzmów 2-3 razy, nie wykonuje poleceń nauczyciela, zakłóca prowadzenie lekcji. 0 -uczeń zwykle bywa nietaktowny, uył wulgaryzmów wiecej ni. 3 razy, jest agresywny, nie wykonuje poleceń nauczyciela, sprawia problemy podczas przerw, przeszkadza w prowadzeniu lekcji, wział udział w bójce na terenie szkoły lub poza nia, popadał w udokumentowany konflikt z prawem. Nie reaguje na uwagi nauczyciela (wiecej jak 3 razy ) zwiazane z uywaniem przez uczniów w czasie zajeć telefonów komórkowych (telefony komórkowe powinny być wyłaczone lub wyciszone za zgodą nauczyciela). V. Dbałosć o wyglad zewnetrzny. 3 -uczeń szczególnie dba o swój wyglad, jest zawsze czysty i starannie ubrany, nosi zawsze odpowiednią fryzure. 2 -zdarzyło się 1-2 razy, e uczeń nie zadbał oswój strój lub higienę osobistą oraz odpowiednią fryzure, co zostało zaznaczone w dokumentacji klasowej. 1 -czasami (3-4 razy) zwracano uczniowi uwagę na niestosownosć stroju lub niedostateczną dbałosć o higienę osobistą oraz odpowiednią fryzure, co zostało zaznaczone w dokumentacji klasowej. 0 -Uczniowi zdarzyło się wiecej ni. 4 razy być niestosownie ubranym lub nie zadbać o higienę osobistą oraz odpowiednią fryzurę , nie reaguje na zwracane uwagi, co zostało zaznaczone w dokumentacji klasowej. SPRECYZOWANIE "STOSOWNEGO STROJU SZKOLNEGO" i "ODPOWIEDNIEJ FRYZURY" . stonowane kolory ubrań . zakaz malowania twarzy, paznokci i farbowania włosów (zarówno dziewczeta, jak i chłopcy) . włosy czyste, umyte (nie dopuszcza się farbowania włosów, wycinania wzorków, czesania na tzw. "IROKEZA", noszenia dredów, dopinania kolorowych pasemek, warkoczyków i innych ozdób itp.) . zakryte brzuchy . obowiazkowy strój galowy, wymagany przy uroczystosciach szkolnych -ciemne spodnie lub spódnica, biała koszula lub bluzka. VI. Sumiennosc, poczucie odpowiedzialnosci. 4 -uczeń zawsze dotrzymuje ustalonych terminów (sprawdzianów, przynoszenia usprawiedliwien, itp.), rzetelnie wywiazuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie rónorodnych zadań i prac. 2 -zdarzyło się 3 razy, e uczeń nie dotrzymał ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiazał się z powierzonych mu prac i zadan, rzadko podejmuje dobrowolne zobowiazania, ale dobrze się z nich wywiazuje. 1 -zdarzyło się 4-5 razy, e uczeń nie dotrzymał ustalonych terminów lub niechetnie i niestarannie wykonał powierzone mu zadania i prace, niechetnie podejmuje dobrowolne zobowiazania i czasami się z nich nie wywiazuje. 0 -zdarzyło się wiecej ni. 5 razy, e uczeń nie dotrzymał ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadan, nie podejmuje dobrowolnych zobowiazan, złamał zasady indywidualnych kontraktów zawartych z nauczycielami. VII. Postawa moralna i społeczna ucznia. 4 -w codziennym yciu szkolnym uczeń wykazuje się uczciwoscia, zawsze reaguje na dostrzegane przejawy zła, szanuje godnosć osobistą własną i innych osób, swoją postawą podkresla szacunek dla pracy swojej i innych, a take dla mienia szkolnego i publicznego oraz własnosci prywatnej i chetnie pomaga kolegom zarówno w nauce, jak i w innych sprawach yciowych, wykazuje duą aktywnosć w działaniach na rzecz zespołu w szkole lub poza nia. 3 -uczeń zwykle postepuje uczciwie, reaguje na dostrzeone przejawy zła, stara się nie uchybiać godnosci własnej i innych osób, szanuje własną i cudzą prace, mienie publiczne i prywatne, nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce, w innych sprawach yciowych, angauje się w pracę na rzecz zespołu. 2 -zdarzyło się 1 raz, e uczeń nie postapił zgodnie z zasadą uczciwosci w stosunkach miedzyludzkich lub nie zareagował na ewidentny przejaw zła, uchybił godnosci własnej lub innej osoby, nie wykazał dostatecznego szacunku dla pracy własnej lub cudzej, naraził na nieznaczny uszczerbek mienie publiczne lub prywatne, nie uchyla się od spraw na rzecz zespołu. Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 8 z 10 1 -Zdarzyło się 2 do 3 razy, e uczeń nie przestrzegł zasad uczciwosci, zwykle nie reaguje na przejawy zła, nie ma skłonnosci do poszanowania godnosci własnej i innych członków społecznosci szkolnej, nie wykazuje szacunku do pracy lub własnosci innych czy swojej, niechetnie odnosi się do prósb kolegów o pomoc, zawsze unika pracy na rzecz zespołu lub w jego składzie. 0 -postepowanie ucznia zwykle jest sprzeczne z zasadą uczciwosci, uczeń jest obojetny wobec przejawów zła, nie szanuje godnosci własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własnosci, unika lub odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz innych osób lub zespołu, , łamie ogólnie przyjete normy etyczne dotyczace zachowania się w sieci szkolnej i internecie (łamie "NETYKIETE") przez wysyłanie spamu, stosowanie obrazliwych opisów w komunikatorach, dokonywanie niestosownego fotomontau i umieszczania zmontowanych zdjeć na stronach internetowych. Nieustanne łamie (wiecej ni. 3 razy w sumie) regulaminy pracowni biologii, informatyki, chemii i fizyki oraz techniki . VIII. Przestrzeganie zasad bezpieczenstwa ( opuszczanie terenu szkoły, bezpieczenstwo podczas przerw ) . 4 -uczeń zawsze sam przestrzega zasad bezpieczenstwa i prawidłowo reaguje na wystepujace zagroenia. 0 -zdarzyło sie, e zachowanie ucznia stwarza zagroenie lub uczeń lekceway niebezpieczenstwo i nie zmienia swojej postawy pomimo uwag. IX. Postawa wobec nałogów i uzalenien. 4 -nie stwierdzono u ucznia adnych nałogów, uzalenien, on sam deklaruje e jest od nich wolny, swoją postawą zacheca innych do nasladownictwa lub czynnie wspomaga starania innych o wyjscie z nałogu lub uzalenienia. 0 -stwierdzono, e uczeń pali papierosy, bywał pod wpływam alkoholu lub przyjmował narkotyki, ułatwia innym kontakt z w/w uywkami. X. Projekt edukacyjny (dotyczy tylko tych uczniów, którzy w danym semestrze realizowali projekt edukacyjny). 5-podczas realizacji projektu gimnazjalnego uczeń czynnie uczestniczył w formułowaniu i wyborze tematu projektu, wykazał się samodzielnoscią we wszystkich etapach realizacji projektu, potrafił uzasadnić koniecznosć wykorzystania zgromadzonych informacji, potrafił obiektywnie ocenić wyniki swojej pracy oraz zespołu, wykazał się wysokim poziomem syntezy wiedzy, umiejetnosci i zrozumienia w realizacji złoonych i skomplikowanych zadan, charakteryzowała go oryginalnosć w sposobie rozwiazania postawionego w projekcie problemu. 4-uczeń aktywnie uczestniczył w pracach zespołu realizujacego projekt edukacyjny, konstruktywnie współpracował z pozostałymi członkami zespołu, potrafił wskazać sytuacje w których potrzebna jest pomoc nauczyciela lub innych ekspertów, podejmował decyzje o dokonaniu zmian w swoim działaniu tam, gdzie jest to konieczne oraz samodzielnie wprowadzał te zmiany, posługiwał się odpowiednia, fachową terminologia, samodzielnie wybierał róne zródła informacji niezbedne do wykonania zadan, dokonywał w oryginalny sposób prezentacji projektu, wykazał się umiejetnoscią rozwiazania pojawiajacych się problemów, był zaangaowany w tworzenie dokumentacji projektu. 3-uczeń współpracował w zespole realizujacym projekt gimnazjalny, wypełniajac stawiane przed sobą zadania, wykonywał wszystkie prace w zaplanowanym terminie, wykorzystywał rónorodne zródła informacji, wykazywał się odpowiedzialnoscią w wywiazywaniu się z zaplanowanych prac, stosował się do reguł przyjetych przez zespół. 2 -uczeń wypełniał swoje obowiazki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego, lecz zdarzało mu się nie wywiazywać z przyjetych zadan. 1-uczeń czesto zaniedbywał swoje obowiazki podczas realizacji projektu gimnazjalnego lub odmawiał współpracy, czego konsekwencją było niedotrzymywanie terminów przyjetych w harmonogramie pracy badź zwiekszenie obowiazków innych członków zespołu projektowego, nie reagował na uwagi ze strony wychowawcy badź nauczyciela – opiekuna projektu. 0-uczeń nie przystapił do realizacji projektu lub nie wywiazywał się ze swoich obowiazków, mimo uwag i ostrzeeń ze strony wychowawcy badź nauczyciela – opiekuna projektu. Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 9 z 10 Ustalenia koncowe. Oceny ustala się wg nastepujacych zasad: 1. Uczen, który w jednym z nastepujacych punktów regulaminu: II, IV, VIII, IX otrzymał 0pkt. lub X otrzymał 1pkt. nie moe mieć oceny wyszej ni. nieodpowiednia. 2. Uczen, który otrzymał chocby w jednym przypadku 1pkt. lub w X 2 pkt. , nie moe mieć oceny wyszej ni. poprawna. 3. Uczen, który otrzymał upomnienie(a) od wychowawcy klasy lub dyrektora nie moe mieć wyszej oceny koncowej ni: 4. 1 upomnienie -poprawne 5. 2 upomnienia -nieodpowiednie 6. 3 lub wiecej upomnień oraz powyej 10 uwag i przy punktacji=0 w IV lub IX, X punkcie lub naganę dyrektora -naganne 7. Uczen, który w punkcie V uzyskał 0 punktów nie moe otrzymać oceny wyszej ni. poprawna 8. Ocena koncowa z zachowania moe być wysza od oceny semestralnej co najwyej o dwa stopnie W innych przypadkach stosuje się punkty uzyskane w poszczególnych kategoriach (I-X) na zasadach WSO i stosuje się poniszą tabele: gdy uczeń nie realizuje projektu edukacyjnego gdy uczeń realizuje projekt edukacyjny Ilosć punktów Ocena Ilosć punktów Ocena 33 -31 wzorowe 38 -35 wzorowe 30 -28 bardzo dobre 34 -32 bardzo dobre 27 -25 dobre 31 -28 dobre 24 -18 poprawne 27 -22 poprawne 17 -10 nieodpowiednie 21 -14 nieodpowiednie 9 -0 naganne 13 -0 naganne Gimnazjum nr 4 Sportowe im. Tadeusza Slusarskiego w Zespole Szkół Ogólnokształcacych i Sportowych w Zielonej Górze WSO opracowano z uwzglednieniem przepisów Rozporzadzenia MENiS z dnia 20.08.2010 r. Aktualizacja strony 24/01/2011 Strona 10 z 10